Magnesium

Magnesium

Deze mineraal werkt nauw samen met calcium. Het werkt als een natuurlijk kalmeringsmiddel, antistress middel en speelt een essentiƫle rol bij het doorgeven van zenuwimpulsen. Het is betrokken bij de regulering van cholesterol stofwisseling en in combinatie met calcium nodig voor de vorming van tandglazuur, vervult het functies bij de synthese (omzetting) van enzymen en hormonen en speelt het een rol bij de DNA synthese. Het wordt opgeslagen in de botten.

Wat gebeurt er als je tekort hebt?

Een tekort bij bijvoorbeeld verhoogde stress kan vermoeidheid en verminderde vitaliteit geven. Spierkrampen kunnen een teken zijn van magnesium tekort maar kan ook teken zijn van calcium of natrium tekort. Verder kan tekort leiden tot gewichtsverlies, ritmestoornissen, bewustzijnsverlies, depressie, slapeloosheid, prikkelbaarheid, trillingen, nervositeit en hoofdpijn.

.257960_7253

In welke voedingsmiddelen zit magnesium?

In noten, groene groenten, volkoren granen, sojabonen en limabonen. Opname wordt bevorderd door vitamine D.

Wat belemmerd de opname van magnesium?

Eiwit, alcohol, fosfor, vet en een tekort aan vitamine B1 of B6 belemmeren de opname van magnesium.

Verhoogde behoefte:

Tijdens periodes van stress, bij zwangerschap en tijdens zoogperiode.

Overig:

Verhouding calcium : magnesium moet 2 op 1 zijn.

Een reactie plaatsen